Konkurenčná výhoda produktu

Opíšem, ako uvažujem o rôznych pojmoch, ktoré sa v tejto téme môžu zdať podobné, avšak z môjho pohľadu sa používajú v rôznych kontextoch resp. situáciách.

Value proposition

Používam ho zvyčajne v úvodnej fáze tvorby produktu alebo služby. Ide o prísľub produktu voči zákazníkom, akú hodnotu im prinesie. V rámci tohto prísľubu opíšeme, aké problémy daný produkt adresuje a aké potreby napĺňa. Value propositon sa teda zameriava na zákazníkov.

Príklad na donáške potravín:

Čerstvé potraviny priamo k vašim dverám do hodiny.

Hodnota pre zákazníka:

  • Čerstvé - zákazníci chcú čo najčerstvejšie potraviny jednak preto, aby im dlho vydržali ale aj kvôli ich nutričnej hodnote.
  • Priamo k vašim dverám - nechce sa mi ísť do preplnených potravín, riešiť zložitý proces platby a nosiť domov ťažký nákup.
  • Do hodiny - ak mám čakať na potraviny do nasledujúceho dňa, tak to už rovno môžem zájsť do potravín.

Tvorbe value proposition by mal predchádzať zákaznícky výskum. Následne si tvorbu value proposition uľahčím tak, že na sumarizáciu zistení z výskumu využijem jednu z nasledovných šablón:

Konkurenčná výhoda

Ak už máme existujúci produkt resp. MMP (minimum marketable product) a potrebujeme začať riešiť predaj alebo intenzívnejšie rásť, je potrebné si zodpovedať otázku, prečo si majú zákazníci vybrať práve náš produkt a nie produkt konkurencie. Z môjho pohľadu je konkurenčná výhoda dôležitá aj pre ďalší rozvoj produktu, pretože sa v rámci nej "musíme" rozhodnúť v akých faktoroch, chceme byť najlepší na trhu. Zameriavame sa teda primárne na konkurenčné prostredie.

Postup ako nájsť konkurenčnú výhodu

  1. Vytvoríme zoznam produktov resp. služieb, ktoré "robia podobnú vec". Zoznam by mal obsahovať maximálne 10 konkurenčných produktov.
    1. Pre donášku potravín to môže byť Tesco Online, Lunys atď.
  2. Spíšeme kvalitatívne kritériá resp. faktory, ktoré majú hodnotu pre zákazníkov. Dobrým zdrojom je napríklad value proposition canvas.
    1. Cena potravín, čerstvosť potravín, rýchlosť doručenia, spôsob donášky, prehľadnosť objednávkového systému.
    2. Ak máme viacero cieľových skupín, kvalitatívne faktory spisujeme pre každú cieľovú skupinu.
  3. Vytvoríme tabuľku, kde ku každému hráčovi na trhu vrátane nás pridelíme hodnotu na stupnici od 1-10 (pričom 10 je najviac), podľa toho ako spĺňa dané kritérium. Tabuľku si zobrazíme v grafe.
    1. Tesco Online by v čerstvosti potravín dostalo napríklad 5 bodov a Lunys 6 bodov.
  4. Tabuľka nám slúži na "vizualizáciu našej jedinečnosti". V tomto bode sa musíte rozhodnúť, na čom chcete produkt ďalej stavať. Nemôžete byť najlepší vo všetkom. Dôležité je identifikovať najdôležitejšie kritériá, v ktorých sa chcete odlíšiť. Tejto fáze sa hovorí "core choices". Spíšte si:
    1. Čomu hovoríme áno - kritériá, ktoré chceme udržať alebo zlepšiť
    2. Čomu hovoríme nie - kritériá, ktoré už nebudeme ďalej rozvíjať
  5. Teraz viete tvoriť stratégiu a takisto aj spísať Unique Selling Proposition.
Konkurenčná analýza pre Odozva.sk
🚨
Súčasťou konkurenčnej výhodu môžu byť určite aj faktory, ktoré priamo nesúvisia so zákazníkom ako napr. nižšie náklady, špecifické know-how a lepší prístup k externému financovaniu. Tieto však nateraz zámerne opomínam, pretože zákazníkovi nepomáhajú pri rozhodovaní sa pre váš produkt.

Unique Selling Proposition alebo aj USP

USP opisuje najdôležitejšiu odlišnosť (kritérium) od ostatných konkurentov. Ideálne je ju opísať v dlhej a krátkej verzii. Príklad pre Lighting Beetle:

  • Krátka verzia: Customer Experience, ktorý zarába.
  • Dlhá verzia: Pomáhame firmám zarábať budovaním výnimočného zákazníckeho zážitku.

... už chcem ísť plávať, tak viac nabudúce ...

Prihlás sa na odber

Ak sa ti článok páčil, klikni na ikonku v pravom dolnom rohu ↘️ a zadaj svoje meno a e-mailovú adresu. Vždy keď pribudne nový článok, alebo nový obsah dozvieš sa o tom medzi prvými vo forme e-mailu.